Mihai Constantinescu, într-unul din puținele inerviuri cu presa (Sursa Foro: Festivalul Enescu) |
Enescu este o stare. Festivalul oferă contextul trăirii acestei stări. (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
Festivalul Enescu explorează epocile prin muzică (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
– Dintre concertele cu proiecții, ca spectator, care te-ar face cel mai curios, atât de curios încât să mergi să îl vezi?
Patricia Kopatchinskaja, cea îndrăgostită de Enescu și de muzica contemporană (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
– Cum de i-a solicitat ea să facă acest aranjament?
Poate Enescu a gândit-o ca pe o lucrare pentru orchestră, dar a făcut această reducție la o sonată pentru pian și vioară. Aranjamentul a fost făcut exact așa cum trebuie. Am avut o discuție cu compozitorul Dan Dediu. El mi-a deschis ochii și m-a întrebat dacă nu vreau să prezint această lucrare în Festival.
Suita nr. 2, Opus 10, de George Enescu, interpretată de pianistul Charles-Richard Hamelin, care va veni în ediția 2019 a Festivalului
Dar uite, îi apreciez foarte mult pe cei care și-au luat abonamente. Pentru mine, acești oameni vor să vadă tot ce se poate vedea timp de 23 de zile. Sunt unii care și-au luat abonamentele și la 5 și la 7 și la 10. Ei „mănâncă muzică pe pâine” și atunci nu poți să le spui: „Du-te numai acolo și acolo!”.
În așteptarea concertelor, pe scările de la Sala Palatului se simte o vibrație (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
– Dar unii spectatori au nevoie să și aleagă și să se poată descurca prin programul atât de vast al Festivalului!
– La nivel de emoție a ta, ca om care iubește muzica și om care iubește Enescu, ce ai pus special în Ediția din acest an? Ce ai vrut să fie neapărat în program?
Au câștigat mulți adepți, pentru că ei au prezentat un alt Enescu, un Enescu mult mai intens, mai digerabil, nu atât de monoton cum se făcea până acum, un Enescu cu convulsii, cu suișuri și coborâșuri pe care nu toată lumea le înțelesese.
Dirijorul Antonio Pappano, arătând și el partitura publicului de la Sala Palatului, după ce a dirijat Simfonia a III-a, în 2017. (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
Afișul operei Oedipe, în regia lui Andrei Șerban (Sursa Foto: hotnews.ro ) |
Coperta programului de sală al Oedipe, în regia lui Andrei Șerban (Sursa Foto: Okazii.ro ) |
Magie, în diverse forme (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
Culisele Festivalului Enescu au farmecul lor (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
– E un dialog între artiști, oameni, în jurul unei muzici foarte bune…
Maxim Vengherov cântă mereu cu sala plină (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
Enescu, un spirit liber și o sursă de inspirație care transcende timpurile și granițele (Sursa Foto: Festivalul Enescu) |
Mi-aduc aminte că după încheierea concertului cu Gautier, a venit să-l felicite violoncelistul Truls Mork, care avusese concertul de Dvorak la Ateneu. L-a felicitat și i-a spus: „Extraordinar!”. Iar eu le-am zis într-o doară: „Data viitoare când veniți, faceți schimb! Tu (adică, Mork) cânți Enescu!”. Și a cântat Enescu în Festivalul din 2017; a și înregistrat Enescu cu Filarmonica din Paris.
Dacă o ții acoperită, spunând „E a mea!” și doar te lauzi cu ea și că Enescu e român, nu pui muzica enesciană în valoare și nu-l pui nici pe Enescu în valoare.
Locul lui Enescu este pe marile scene ale lumii, iar Bucureștiul are șansa să fie una din marile scene ale lumii, datorită Festivalului Enescu!